Ustaw jako startową
 

***
Kobiety
Malarstwo
 : News
 
Kultura i Sztuka

Click for Monastir Skanes, Tunisia Forecast

"Podstawowa różnica miedzy muzyką Zachodu a muzyką muzułmańskiego Wschodu jest taka, że u nas dźwięk powinien być idealnie "czysty". Wyrównany. Nasza skala ma 12 tonów i półtonów. C, Cis, D, Dis, itd. U nich dźwięków jest znacznie więcej. Między jednym a drugim tonem, czyli na przykład między C a D, jest aż 9 mikrotonów, czyli 9 kom. Europejczyk początkowo tego nie słyszy (...) Mikrotony są dla niego fałszem. Dla ludzi Wschodu po prostu kolejnym dźwiękiem. Można powiedzieć, że Europa jest o te dźwięki uboższa. Dlatego trzeba się z muzyką Wschodu najpierw osłuchać, przyjąć ją, przyzwyczaić się do niej."

Rafał Mamiński (arabia.pl)

 


Zeńska orkiestra "El Azifet" wykonująca tradycyjny Maluf, dyryguje Amina Srarfi
(najbardziej znana kobieta - dyrygent w krajach arabskich).

 

 

KLASYCZNA

Maluf

Słowo Maluf, znaczy "tradycyjny" lub "zwyczajowy" podtrzymuje tradycje muzyki przeniesionej do Afryki północnej przez muzułmanów uciekających przed chrześcijańską rekonkwistą z Hiszpanii (gł.Andaluzji) i Portugalii między 12 i 15 wiekiem.

Idiom Maluf zawiera wszystkie formy Tunezyjskigo klasycznego wokalu, który bazuje na klasycznej arabskiej formie poezji znanej jako - qasidah, lub ode. Forma maluf zawiera - muwashshah, "postklasyczną" formę niezbyt sztywno regulowaną przez qasidah; zajal - gatunek poetycki używający specjalnych form dialektu; i shgul - tradycyjny śpiew który jest "elaboratem", jak arabska nazwa sugeruje. Ale najważniejszą formą, strukturalnym sercem maluf jest- nuba.

Każda nuba trwa około godziny, i zawiera różnorodne instrumenty lub też fragmenty wokalne w tradycyjnych kolejnościach. Modele rytmiczne (iqaat) każdej nuby są złożone, ale są podobne od pierwszej nuby do ostatniej i generalnie zmieniają się od wolnych do szybkich rytmów w ramach każdej części muzycznej.

Legenda mówi że kiedyś była inna nuba na każdy dzień, każde ważne wydarzenie i każde święto w roku, w sumie setki nub.


Maluf
(mp3-fragment) Abyat. Nuba al-'asbahan (orkiestra Rashidiyya)

 

 

 

 

Sonia M'Barek

Le Figaro nazwał Sonie M'Barek - młodą wykonawczynie maluf - "modern diva", i twierdził że "this lovely young woman has enchanted the world with her sensual and enrapturing voice". Nagrywa zwykle z bardzo skromnym tłem instrumentalnym skupiając się na głosie.

Posłuchaj Maluf (mp3 - fragmenty płyty) Posłuchaj Maluf (ram - w całości, Bada Biqaddim)

Posłuchaj Muwashaht w wykonaniu Sonii M'Barek (Ya Bahiat Al Rouh)

Więcej o maluf...

 

 


Mezoued - wave* (radio mezoued - różni wykonawcy)

 

LUDOWA

Mezoued / Mezwed

Nazwa pochodzi od tradycyjnego instrumentu podobnego do kobzy. Żadna uroczystość rodzinna nie może sie obejść bez tego instrumentu, zazwyczaj towarzyszą mu bendir, table i darbuka.

Muzyka ta jest w głównej mierze improwizowana. Do najbardziej znanych wykonawców muzyki z kregu mezoued należą: Salah El Farzit, Fatma Bousseha, Hedi Habbouba, Faouzi Ben Gamra, Belgacem Bougenna, Hischem Salam, Lofti Bouchnak itd.

Lotfi Bouchnak

Tunezyjski vokalista i kompozytor grający na oud. Wykonuje muzykę tradycyjną taką jak mezoued, ale również klasyczny maluf i pop.

Posłuchaj... (mezoued - Lililliri Ya Manna)

Ściągnij mp3... (Man Yoheb Ensan)*      

Strona z mp3 - Mezwed

 

 

 


Inne rodzaje tradycyjnej muzyki religijnej to: Soulaymia i Issawiya.

 

 

RELIGIJNA

Hadhra

Słowo Hadhra znaczy Trans, przypomina śpiew Sufi - rodzaj medytacji i opowiada o Bogu, słabości człowieka "Are Belted Out Until The Singer Reaches The Desired Level of Consciousness" lecz może też w żaden sposób nie nawiązywać do treści religijnych. Ta antyczna forma sztuki muzycznej zostałaby zapomniana, usunięta w cień przez Rai gdyby nie tacy artyści jak Fadhel Jaziri który zdecydował zrobić ten gatunek bardziej dostępnym dla zwykłych ludzi.

Posłuchaj (fragmenty płyty)*
Ściągnij mp3... (Cajole De Dieu)*    

Strona z mp3 - Hadhra

 

 

 

 


Piosenki:

Ya Baba ściągnij mp3
Dis-moi porquoi ściągnij mp3
Lirili ściągnij mp3
Habibi ściągnij mp3
Josiane (z McSultan-frag. 2 min.) mp3
Zahra (z koncertu)
ram (listen)

Dyskografia:

 

 

MUZYKA WSPÓŁCZESNA

Amina (Annabi, Laurence)

Amina urodziła się i wychowała w Tunezji, będąc już nastolatką przeniosła się z matką do Francji. Tradycyjnej muzyki tunezyjskiej uczyła się od matki i babki, naukę kontynuowała w konserwatorium. W swojej twórczości opiera się na tradycyjnej muzyce tunezyjskiej oraz na eksperymentach muzycznych, śpiewa głównie w dialekcie tunezyjskim, po francusku i czasem po angielsku. Współpracowała między innymi z Wasis Diop'em, Nusrat'em Fateh Ali Khan'em i Eddi'm Vedder'em z Pearl Jam (przy soundtracku do filmu Dead Man Walking), Malcolm'em McLaren'em, Nigel'em Kennedy, Manu Dibango, Lenny Kravitz'em, Dave'em Stewart'em etc. Grywa też w filmach min: The Sheltering Sky - Pod osłoną nieba (B.Bertolucci), The Advocate z Colin'em Firth'em itd...

Składanki:

  • View from Masada
  • Paris >
  • Je t'aime la France
  • Go go man
  • Selma
  • Desert Roses and arabian rythmes
  • Women of the Wrold
  • Flamenco: Son del Sur
  • Music in colurs (Stephen Duffy)
  • Jan des Bouvrie Limited (z McSultan)
  • Dead Man Walking
  • Agent du Monde: The Marrakesh Mission
  • Indestructible Arabian Beats >

 

 

 
Laam (Lamia)

 

 

Latifa (Arfaoui)

Urodziła się w mieście Beja na północy Tunezji, studiowała wokalizę na Sorbonie, rok literaturę niemiecką w Tunezji i muzykę arabską w Egipcie. Chcąc osiągnąć popularność w innych krajach arabskich przeniosła się na stałe do Egiptu gdzie nagrywa piosenki w uniwersalnym stylu arabskim. W 2005 roku zostala nagrodzona statuetka Grammy.

Middaridra - real (clip)

 

 

 

 

 

Zikra (Mohamed)

Zikra przeniosła się jak większość artystów arabskich chcących zwiększyć swoją popularność do Egiptu, gdzie zaczęła śpiewać piosenki w tradycji z okolic zatoki. Wyszła za mąż za Egipskiego biznesmena (co skończyło się dla niej tragicznie).

W konserwatywnych krajach arabskich była uważana za obrazoburczynię, z powodu swoich wypowiedzi na tematy religijne (co było normalne w Tunezji ale nie dobrze widziane w innych krajach arabskich) zostala nalozona na nia fatwa przez Saudyjskich przywodcow religijnych. W grudniu 2003 roku zginęła zastrzelona przez własnego męża.

 



Posłuchaj (fragmenty płyty)

 

Ghalia Ben Ali

Studiowała grafikę na uniwersytecie w Belgii.

Od małego uwielbiała śpiewać i tańczyć tradycyjne motywy szcególnie Ghazal - poematy miłosne przypominające nieco recytacje Koranu.

Ghalia Benali próbowała swoich sił jako aktorka, z pozytywnym skutkiem. Jednak bardziej pociągała ją muzyka, założyła towarzyszącą jej grupe Timna z którą nagrywa i koncertuje. Inspiruje się min Egipskim klasycznym śpiewem w stylu Oum Katlum, filmami Bollywoodzkimi, tradycyjnymi recytacjami Koranu, Flamenco i twórczością Serge'a Gainsbourg'a.


 


Oficjalna strona Sabera

 

 

Saber Robai (al - Rubai, Rebai)

Saber Al Rubai zaczął śpiewać kiedy miał 12 lat, wspierany przez ojca - muzyka grającego na oud i brata który również zajmował się śpiewem.

Saber Robai gra również na oud i skrzypcach. Śpiewa też piosenki w tradycji i dialekcie z Zatoki oraz z Egiptu (dla dotarcia do słuchaczy z innych krajów arabskich). Mimo to nie zarzucił również śpiewania w tradycji i dialekcie Tunezyjskim.

Posłuchaj... (różne utwory Saber Robai)

Strona z mp3 - Różna muzyka i wykonawcy, głównie pop

MUZYKA INSTRUMENTALNA
 

(OUD/JAZZ/ELECTRO/BLUES)

Artykuł: "Orient i jazz"


Posłuchaj (ram)
(Pique-Nique a Nagpur, Astrakan Cafe, The Mozdok's Train)

Ściągnij mp3 (Pique-Nique a Nagpur)

 

Anouar Brahem

Naukę muzyki a w szczególności grę na lutni zaczął w wieku 10 lat, studiował w Tunis National Music Conservatory. Inspiruje się nie tylko muzyką tradycyjna Tunezji ale też inną muzyką śródziemnomorską, Irańską, Indyjską i Jazzem. W "The Guardian" określono go jako "największego innowatora jazzu".

Współpracował min z Janem Garbarkiem, Richardem Galliano, Manu Katché itd. Grał na takich imprezach jak: New-Orleans Jazz Festival (USA), Frankfurt International Jazz Festival (Niemcy), Lumine Hall in Tokyo (Japonia), Royal Academy of Music in London (Wielka Brytania), Zürich International Jazz Festival (Szwajcaria), Uméa Jazz Festival (Szwecja) itd. Skomponował muzykę do kilku filmów tunezyjskich oraz Europejskich jak "Hanna.K" Costy Gavras'a.

 



Equilibriste
(posłuchaj - fragmentów płyty)
 

Smadj

Urodzony w Tunezji Jean-Pierre Smadja, lub 'Smadj' obecnie mieszka we Francji. Już w młodości interesował się muzyką elektroniczą, miksami orientalnej i brazylijskiej muzyki, jazzem, funky i soulem. Przez 10 lat grał jako gitarzysta Jazzowy w Paryskich klubach. Później zaczął łączyć jazz z orientalną muzyką wschodu, brzmieniami afrykańskimi i Brazylijskimi. Nazwał tej rodzaj muzyki "Tatoum". Kontynuował eksperymenty muzyczne i obecnie jego styl to mieszanka muzyki elektronicznej, melodii orientalnych, arabskich i północno afrykańskich instrumentów i Paryskiego funky -jazzu.

New Deal (posłuchaj - fragmentów płyty)



 

Dhafer Youssef

Tunezyjski kompozytor i wirtuoz oud. Współpracował z Iva Bittova, Mino Cinelu, Tom Cora, Paolo Fresu, Renaud Garcia-Fons, Jamey Haddad, Patrice Heral, Deepak Ram, Carlo Rizzo i wielu innymi. Z czasem do tradycyjnych dźwięków zaczął dodawać elektronikę i digital. Dzisiaj łączy ze sobą muzykę elektroniczną, akustyczną i ambient.

Iman (posłuchaj - ram)

Posłuchaj:

Electric Sufi (fragmenty płyty)
Digital Prophecy (fragmenty płyty)

 

 

 

Posłuchaj fragmentów płyty

 

Nawfel (Hermi)

Ten młodziutki tunezyjski geniusz gitary został szybko okrzyknięty gwiadą we Francji i nagrał swoją pierwszą płytę w wieku 13 lat (w Los Angeles) z zespołem składającym się z samych gwiazd amerykańskiego bluesa i rocka. Dziadek Nawfel'a grał Mezoud w Tunezyjskiej orkiestrze, a ojciec pasjonował sie gitarą elektryczną.

W nagraniu płyty "Nawfel" towarzyszyli: "Barry Goldberg officiates on keyboards (and produces with Philippe Le Bras); Mario Caldato Jr (the Beastie Boys co-producer and sound engineer) proves here that he’s one of the best mixers of the next Millenium; his sidekick Money Mark (from the same Beastie Boys) is also there, trafficking the keyboards to his heart’s content; Ivan Neville - son of Aaron Neville - who stood alongside Keith Richards in the X-pensive Wino’s, lends his voice to five of the seven songs on the record. The other singer is Melanie Herrold, who picks up AI Wanna Take You Higher@ (by Sly Stone), and whose voice is reminiscent of Betty Davis (who was married to Miles); Reggie McBride (ex-Stevie Wonder, Ry Cooder, etc), an undisputed master of groove, plays bass; on percussion, there’s Luis Conte (Madonna, David Lindley); Jack Sherman plays rhythm guitar (George Clinton, Red Hot Chilli Peppers), and behind the drums you can find Rayford Griffin (Isley Brothers), Don Heffington (Lone Justice, Taj Mahal), Gary Mallaber (Van Morrison, Steve Miller, Bruce Springsteen) and Jim Keltner (who needs no introduction, having played with John Lennon, Ry Cooder and Phil Spector). Add the Johnson Sisters, Rocky Roberts, Neil Young's Aguitar tech@ B he deserves a koubba for his work on the sound from the guitars and amplifiers - and you can hear Nawfel taking off, with disconcerting ease and feeling... for the first time, a soul guitar is now a soloist, reaching the summits on his first outing with themes by Hendrix, Sly Stone, Donald and Woody Kinsey, Aretha Franklin, Los Lobos, and Booker T. Jones ".

"Po sesji Texicali Horns - którzy akompaniowali kiedyś Stevie'mu Ray Vaughan'owi, sądzili że spotkali reinkarnację swojego dawnego lidera. Ale odkryli że Nawfel urodził sie 6 mięsiecy przed smiercią Steva... co znaczy że Nawel jest tylko zwykłym trzynastolatkiem. Ale zupełnie tego nie widać kiedy słucha się jego płyty..."

 


Yousra Dhahbi (wirtuoz oud - jedna   z nielicznych kobiet w świecie arabskim   grających solo na tym instrumencie).

Posłuchaj... (fragmenty płyty - Rhapsodie    pour luth)


Hosny



The Garbys (sponsorem Garbys została Coca Cola)

 

 

INNA

Amina Fakhet, Taoufik Eennaser, Hana Rached (tradycyjna)

Amine i Hamza M'Raihi (tradycyna tunezyjska, turecka, perska, influencje jazzowe)

Les Colombes (tradycyjna, pop, poezja)

Kais Ben Mabruk (electro)

Khaled Nemlaghi - grupa Condor (rock)

Takht de Sfax (tradycyjna)

Sana Souissi, Asala Nasri (pop)

Fawzi Chekili (jazz)

Wajdi Cherif (jazz)

Mekdad Sehili (jazz)

Samia Farah (jazz, rock, reagge)

Tunisian Squad System T.S.S., Toxica, (rap)

Wledbled (rap)

Strona z mp3 - Hip Hop

Mondher King (pop/dance)

El Jamia Soundsystem (ethno-experymentalna)

ZeMeKeN - (mp3) Inti il Koll, Shakamoon Funk, Hanen, Il Hob...
(młoda muzyka alternatywna)

Myseria, Pirania, Occulta, Melmoth, Out Body Experience (grupy metalowe)

Madshock, Propaganda, X-tasy...    
(hard rock, rock progresywny, muzyka alternatywna itd...)

Neshez - (mp3) Hiz Aayaunik, Chems Zerqa, Marara...
(rock, alternatywna)

Strona z mp3 - Rock

Hardoos (portal tunezyjskiej muzyki metalowej)

(The) Les Garby's (pop-rock)

Hosny & Good Morning Babilons (reagge - rock)

Walid Rouissi (tradycyjna-dance)

Mounir Troudi (sufi-jazz)

Mamdouh Bahri (jazz)

Wajdi Cherif (jazz)

Jamel Ben Hadj Khelifa (pop)

Hichem Badrani, Faouzi Tarkhani

Skander Guetari (orientalna, latino, jazz)

Muzyka Tunezyjska - Various artists

BALET - Festiwal "Spring of Dance"(clip)

RADIO TUNEZYJSKIE

INNE...

 

 

    

 

 

FESTIWALE

 

INNA MUZYKA ARABSKA I PODOBNE KLIMATY

 

Natacha Atlas ::: Alabina ::: Raschid Taha ::: Khaled ::: Faudel ::: Amir Diab

Cheb Mami ::: Nusrat Fateh Ali Khan ::: Souad Massi ::: Gnawa Diffusion

Shahid Project ::: Grace Deeb ::: Naser Shamma ::: Nancy Agram ::: Nawal Zoghby

Haifa Wahbi ::: Elissa ::: Roubi ::: Najwa Karam ::: Fairouz ::: Kazem El Saher

tanie wycieczki itp.

LINKI. Hotele
:

::Residence:: Tunis

.
 
,
Portal Tunez.
(po francusku)

.
c
 Monastir.org  
Tunisiaculture
Djerbaexplore
 Wstęp
 TRADYCYJNA
 Klasyczna
:: Maluf ::
- Sonia M,Barek

 Ludowa
:: Mezoued ::
- Lofty Bouchnak

 

 Religijna
:: Hadhra ::
- Fadhel Jaziri

 WSPÓŁCZESNA
 Pop/Vocal
- Amina
- Latifa
- Zikra
- Ghalia Benali
- Saber Robai
 Instrumental
- Anouar
Brahem
- Smadji
- Dhafer Youssef
- Nawfel
 Inna
tradycyjna,
pop, oud, electro, jazz, rock, alternatyw.,metal, hip-hop, reagge itd...
 Festiwale
.
 

  

2004-2005. Webdesign n.d..   .    .   .          @Admin.